stromerforum.ch

Normale Version: ST2 riders in Belgium?
Du siehst gerade eine vereinfachte Darstellung unserer Inhalte. Normale Ansicht mit richtiger Formatierung.
Mijn Stromers zijn nog steeds niet toegekomen. Vóór juni heeft Fiets! Herentals gezegd, dus hopelijk is het nog een kwestie van dagen pff
@LaLuc
Dat is spijtig om te horen.
Maar telkens ik bij Fiets! aan kom staat er wel een nieuwe ST2 te blinken, klaar om door zijn eigenaar opgehaald te worden. Ik kan me niet voorstellen dat het nog erg lang gaat duren dan.

@Jef
Wanneer mijn thuisserver crashte ben ik veel kwijt geraakt. En dan blijkt dat mijn "automatische" backups al maanden niet gebeurd waren. Gelukkig heb ik hier nog wel wat gepost, dus had ik wel een soort van backup. Ik ben bezig met recovery van de harde schijven, en af en toe vind ik nog wel eens een tekstbestandje met genoeg tekst om de gebeurtenis te reconstrueren. Maar het vraagt tijd, en dat heb ik amper. Is het het dreigingsniveau niet, dan is er wel een organisatie dat onze poorten wil bestormen of begint men eens goed wat lawaai te maken bij de verkeerde zijn deur...
De post van de helm had eigenlijk nog niet online mogen staan, hij is nog niet volledig en ik wacht nog op antwoord van Casco op 2 vragen... Maar hij staat nu online, het kan maar volk trekken Big Grin
En voor de geïnteresseerden, dit is de juiste link naar het blog: http://opgeladen.be/

--
Ik zag ook dat de presentaties van KU Leuven van 19/mei online staan. Ben ze al volop aan het doornemen:
https://iiw.kuleuven.be/onderzoek/eena/e...eskickoff/
De tijd genomen om de blog eens rustig door te nemen. Heel interessant en plezant geschreven. Het laat me echt watertanden.
Ik heb ook al een helm gekocht (een goedkope van Abus Pedelec) moest ook besteld worden, maar na 14 dagen was hij al bij mij. Ik oefen nu in elk geval met de helm, ben zoiets niet gewoon en vraag me af of je zo'n helm wel gewoon wordt. En nu loop ik er enkel mee :-)

Ik plan ook om geen nummerplaat aan te schaffen (zeker niet het logge spul) en me toch min of meer als een normale fietser door het verkeer te bewegen, zonder de regels van een bromfiets B te moeten volgen. De wetgeving laat de speed-bikes grondig in de steek, ondanks de studie van de KUL en een politieker die naar het (vlaams)parlement fietst met een stromer.

Het kan natuurlijk ook zijn er vernieuwende krachten in het parlement bezig zijn om de wetgeving aan te passen maar dat de politiek mallemolen er jaren over doet om de bevindingen in de juiste wetten en besluiten te zetten.
Ik geloof dat elektrische fietsen en speedbikes meer en meer het straatbeeld zullen gaan bepalen en ook hun rol gaan spelen in het woon-werk en recreatief vervoer.

Helaas hebben ze nu ook cijfers van ongevallen met elektrische fietsen : 9 doden en +500 gewonden (over 1 jaar). En dat is toch aanzienlijk !
Saisaku: schrieb:
Berlin: schrieb:
Bram_Rotthier: schrieb:...

Hoe is het geweest?
Ben echt benieuwd.

Ik ben ook erg benieuwd. Ik kon uiteindelijk geen vervoer vinden, of toch niet op tijd Sad

Ik vond het een zeer toffe en nuttige avond, met (wat voor ons zeer interessant is) veel input van de aanwezige gebruikers.

De gegeven presentaties kunnen jullie hier vinden.
Mijn fiets is deze week aangekomen en gemonteerd bij de dealer, en daar heb ik vandaag bericht van gekregen. Ik stelde gisteren de vraag aan Laluc omdat ik zelf ook ongeveer een maand langer heb moeten wachten. Aangezien Laluc slechts een paar dagen na mij heeft besteld, kan het niet lang meer duren, me dunkt. (Een kwestie van dagen, uren, minuten of seconden allicht.)

Mijn Stromer was alvast de eerste die de dealer (in Retie) kreeg geleverd met de sterkere, blauwe batterij van 983 Wh.

Ook ik ga mijn fiets niet inschrijven. De dame van de fietsenwinkel zei dat er geen wettelijk kader is om te verbaliseren en volgens de importeur zou dat er niet voor januari komen (samen met de gewijzigde kentekens).

De presentatie van het BIVV vind ik om eerlijk te zijn nogal magertjes. Het is duidelijk dat grote delen ervan zijn gebaseerd op het onderzoek uit Nederland en geen eigen bevindingen zijn gedaan. Verder vind ik er geen visie in. Initiële doelgroep is 40 tot 60 jarigen, staat er te lezen. Doelgroep van wie? De overheid? De fabrikanten? Het BIVV?

Van bladzijde 13 van de presentatie van de Fietsersbond 'plaats in de openbare ruimte' snap ik helemaal niets. Gewoon, niets. Is dit wetgeving of hoe de Fietsersbond het graag zou zien?

@ Laluc

Ik heb nog eens expliciet navraag gedaan en mijn dealer verkoopt nog steeds omnium verzekeringen van Enra voor zijn Stromer klanten (tot 6000 euro verzekerde waarde). De dame in kwestie heeft me het inschrijvingsplatform van Enra laten zien en daar stond wel degelijk het woord 'speed pedelec'. Ik heb toch maar besloten de verzekering van Enra te nemen. Hun pechverhelping geldt nu trouwens 24/7 in gans Europa (zou Bulgarije daar ook bij horen?). Voor 107 euro per jaar wil ik het gokje wel wagen. Een verzekering van 250 euro per jaar zonder pechhulp zou ik zelf nooit nemen, dan neem ik liever het risico...

En die helm? Kijken de mensen in de winkelstraat dan niet lichtjes verbaasd wanneer je al wandelend met je helm komt aandraven?

@Kurt Ik was nog vergeten te zeggen dat ik de titel en naam voor je blog/website erg origineel gevonden vind. Knap, ook al was je batterij dan niet altijd opgeladen - knipoog.

Groeten
Jef
Jef_Fonsson: schrieb:Mijn fiets is deze week aangekomen.

Mijn Stromer was alvast de eerste die de dealer (in Retie) kreeg geleverd met de sterkere, blauwe batterij van 983 Wh.

Ook ik ga mijn fiets niet inschrijven. De dame van de fietsenwinkel zei dat er geen wettelijk kader is.

De presentatie van het BIVV vind ik om eerlijk te zijn nogal magertjes.

Van bladzijde 13 van de presentatie van de Fietsersbond

Ik heb nog eens expliciet navraag gedaan en mijn dealer verkoopt nog steeds omnium verzekeringen van Enra voor zijn Stromer klanten (tot 6000 euro verzekerde waarde). De dame in kwestie heeft me het inschrijvingsplatform van Enra laten zien en daar stond wel degelijk het woord 'speed pedelec'.

En die helm? Kijken de mensen in de winkelstraat dan niet lichtjes verbaasd wanneer je al wandelend met je helm komt aandraven

Proficiat met de fiets in aantocht.

Wat betreft de avond is dit m'n besluit:
Helaas BIVV en Fietsersbond een mager vertoon om maar niet te spreken van de FOD, ze willen een wettelijk kader scheppen maar het geeft niet dat het niet goed is van de eerste keer,
als het niet goed is wijzigen we het wel was z'n uitspraak???
Misschien normaal voor iemand die een zijsprong maakt binnen de FOD, de aanwezigen zullen me begrijpen.
Typisch Belgisch eerst handelen dan denken net zoals het zoveel gebeurt de laatste jaren??
In het publiek zat een dame die nog de meeste kennis van zake had jammer dat zij niet tot het panel behoorde was echt een meerwaarde geweest.
Verder prettige avond vooral de medegebruikers hebben me weten te boeien.
@ Jef : ik heb in maart die vraag gesteld aan ENRA en toen het antwoord gekregen dat een speed pedelec NIET verzekerd kan worden. Tot vorig jaar deden ze het wel en in Nederland bieden ze de omnium nog steeds aan.
Bij Fiets! in Herentals verkopen ze die verzekering ook nog altijd voor speed pedelecs (zijn fietsenhandelaars en geen makelaars)
Callant verzekerd een stromer ST2 wel voor de volledige prijs, zijn wel duurder


Wil je zekerheid mail even rechtstreeks naar ENRA het zou spijtig zijn dat je een verzekering neemt, de premie betaalt en als puntje bij paaltje komt niets kunt trekken.
Eindelijk na zes maanden nog eens met de ST2 naar het werk gevlamd. Zalig.
Laluc: schrieb:@ Jef : ik heb in maart die vraag gesteld aan ENRA en toen het antwoord gekregen dat een speed pedelec NIET verzekerd kan worden. Tot vorig jaar deden ze het wel en in Nederland bieden ze de omnium nog steeds aan.
Voor België kijk hier eens naar de polisvoorwaarden wat onder punt 18 staat http://www.enra.be/upload/222.pdf

In mijn onderschreven polis 10/2015 staat dat het een elektrische fiets betreft met geen verdere specificaties zoals nu wel het geval is.
Joepie, vandaag telefoon gehad van Fiets! Herentals mijn fiets is binnen en wordt dinsdag klaar gemaakt. Die van mijn vrouw is helaas nog onderweg. Hopelijk kunnen we het eerste weekend gaan inrijden en de week daarom auto thuis en met de fiets naar het werk.

@ Jef inderdaad vroeger was de polis ruimer bij ENRA, nu biedt Callant de beste voorwaarden en een relatief goedkope BA verzekering want dit soort fietsen zitten niet in de familiale verzekering (op mss enkele uitzonderingen na)