stromerforum.ch

Normale Version: ST2 riders in Belgium?
Du siehst gerade eine vereinfachte Darstellung unserer Inhalte. Normale Ansicht mit richtiger Formatierung.
christiansmet: schrieb:...
Ik heb ondertussen 5000km en wil graag mijn ketting laten veranderen.
Kan ik dit in een gewone fietsenwinkel laten doen die wel e-bikes verkoopt maar geen Stromer? Of is de ketting en kennis echt zo specifiek?

Er is niks "stromer" specifiek aan de ketting. Iedere fietsenmaker kan die vervangen.
Het is ook niet zo moeilijk om dat zelf te doen, je moet er enkel op letten dat het een 10 speed ketting is, en het aantal schakels tellen dat je nodig hebt (116). en zorg dat de lettertjes aan de buitenkant van de ketting zitten.

Als je gebruik maakt van een missing link schakeltje kan je de ketting zelf gemakkelijk opzetten of afhalen als je ze wilt schoonmaken. Alles is gemakkelijk online te vinden.
onlangs mijn shimano CN 6701 ketting vervangen door een goedkope shimano CN - HG54 van net geen 13 € + sluitschakeltje van KMC CL-571 2€ , kettingpons red cycling product 6€, alles gekocht op bikester.be .
als je graag hetzelfde type ketting wilt als er nu op ligt moet je even op de zijkant zien, daar staat het type vaak op en kan je het even googelen.
Iedereen die mijn perikelen over het inschrijven van mijn ST1 S gevolgd heeft weet dat mijn fiets door de verzekeringsmaatschappij was ingeschreven als speedpedelec met trapondersteuning tot 45 km/u en die autonoom kan rijden waardoor hij wettelijk gezien moest verzekerd zijn middels een BA+ voertuigenverzekering.
Omdat Stromer mij had gemaild dat de fiets NIET autonoom kan voortbewegen (maar wel een boostfunctie heeft) heb ik een herinschrijving aangevraagd bij het DIV.
Vandaag kwam het nieuwe kentekenbewijs toe en na contactname met call Center DIV werd bevestigd dat de fiets nu is ingeschreven met enkel trapondersteuning en hij dus voldoende verzekerd is onder de familiale verzekering.
Het enige dat er op het nieuwe kentekenbewijs verschilt van het oude is de rubriek (z.1.) nationaal codenummer verzekeringsmaatschappij staat nu ****** en vroeger stond daar 0079 wat duidt op AG INSURANCE. Ik veronderstel dat m'n daaraan kan zien of de fiets een BA+ verzekering voertuigen nodig heeft of niet. Al de rest is idem met het oude kentekenbewijs en de nationale aard is ook nog steeds Bromfiets klasse A/ Pedelec. Vreemd toch!
Beste Yoeri/naamgenoot.
Bij de DIV zijn ze er inderdaad een serieus potje van aan het maken. Ik ben intussen mensen tegengekomen wiens Stromer ingeschreven is als pedelec/bromfiets klasse B en onder maximumsnelheid (code T) 45km/h vermeld staat. De mijne (een Stromer ST2) is dan weer ingeschreven als pedelec / bromfiets klasse A, 20km/h.
Ik verkies dan toch maar het zekere voor het onzekere en heb mijn e-bike BA verzekerd, je weet maar nooit hoe het afloopt wanneer je betrokken raakt in een aanrijding.
Welke maximumsnelheid staat er op uw inschrijvingbewijs vermeld?

mvg,

Joeri
Goed bezig bij div. Ik rij met een st2.
Heb op de aanvraag vermeld 45km/u.
Resultaat:
Papieren brofiets a
Max.snelheid 20km/u
Ze zijn daar echt achterlijk, niet normaal.
Ik heb wel verzekering ba
De maximul snelheid is 20mk/hr staat ingeschreven als bromfiets klasse A/pedelec met enkel trapondersteuning nu. Dat zie je aan het vak z.1. codenummer verzekeringsmaatschappij. Vroeger stond daar 0079 ( voor AG INSURANCe) en nu staan er kruisjes ******. Wat betekend dat er geen BA+ verzekering op is afgesloten en je fiets dus enkel trapondersteuning heeft waarvoor een familiale dekking voldoende is. Verder is het Kentekenbewijs identiek aan het vorige toen hij ingeschreven stond als SPEED PEDELEC met trapondersteuning tot 45Km/u maar die ook AUTONOOM kon rijden.
zijn er al mensen die een ongeval hadden met hun stromer terwijl ze enkel een familiale verzekering hadden? Hoe liep het af schadeloosstelling dan af?
Wil het nl eens concreet toesten aan een praktijkvoorbeeld.
Volgens mij zijn wij de speelbal van de verzekeringsmaatschappijen die weer brood hebben geroken!!
Yoeri40: schrieb:zijn er al mensen die een ongeval hadden met hun stromer terwijl ze enkel een familiale verzekering hadden? Hoe liep het af schadeloosstelling dan af?
Wil het nl eens concreet toesten aan een praktijkvoorbeeld.
Volgens mij zijn wij de speelbal van de verzekeringsmaatschappijen die weer brood hebben geroken!!

Gelukkig hier nog geen ongeval. Ben voorlopig nog wel steeds verzekerd als bromfiets klasse B.

Ik denk inderdaad dat de elektrische fiets of speed pedelec een interessant product is voor verzekeraars. Ik heb 153 euro betaald bij AXA. De verzekeringsagent zei me dat dat meer is dan om een moto te verzekeren. Dat omdat er nog geen onderscheid werd gemaakt tussen speed pedelecs en bromfietsen klasse B voor de verzekaars. Met die bromfietsen klasse B wordt nu eenmaal heel veel schade gereden. Dat vertaalt zich naar de polisprijs.

Enkele maanden geleden las ik in de krant dat de verzekeraars bezig zijn met aparte polissen voor speed pedelecs. Maar voor hen zal het ook niet altijd even duidelijk zijn hoe het net zit qua voertuigcategorieën en dergelijke.

Ik heb gisteren mijn aanvraag tot inschrijving binnengebracht bij mijn makelaar. Volgens de dame aan het loket kwamen er veel aanvragen terug omdat er zoveel onduidelijkheid is. Mijn fietshandelaar raadde in ieder geval aan om enkel 'trapondersteuning' aan te duiden.

Ik hoop dat ik alleszins mag blijven kiezen om op de rijweg of het fietspad te fietsen, want dat vind ik een heel goede regeling...

Maar jij hebt toch bevestiging van je verzekering dat een familiale verzekering volstaat, niet?
ik heb die bevestiging fons maar in geval een verzekering moet betalen is het nog maar te bekijken of ze geen uitvluchten gaan zoeken. Daarom overweeg ik toch een verzekering te gaan afsluiten. KBC zou de beste koop zijn
Je kan je niet inbeelden wat er al allemaal gebeurd is ondertussen. Mijn verzekering had de fiets ingeschreven als trapondersteuning en autonoom kunnen rijden. Ik heb dan aan stromer de vraag gesteld of de fiets autonoom kon rijden of niet en dit was hun eerste antwoord :
Ik verwijs u (en uw verzekering) nogmaals naar de onderstaande link in voorgaande email en met name naar punt 10:
 
10. Wat is het verschil tussen een rijwiel met elektrische hulpmotor en een gemotoriseerd rijwiel?
Het rijwiel met elektrische hulpmotor (≤ 250W en ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen COC (certificaat van overeenstemming).
Het gemotoriseerde rijwiel (≤ 1000W en ≤ 25 km/u) beschikt altijd over een trapondersteuning maar kan ook (maar niet altijd) worden uitgerust met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken. Het gemotoriseerde rijwiel moet over een COC beschikken.
Maar  opgelet:  Indien een voertuig met de uiterlijke kenmerken van een gemotoriseerd rijwiel werd gehomologeerd onder de vroegere richtlijn 2002/24/EG werd deze toen nog niet beschouwd als een gemotoriseerd rijwiel maar als een bromfiets en was aldus de inschrijving verplicht onder de nationale aard “bromfiets klasse A”. Die inschrijving blijft nog steeds verplicht maar mag vanaf 1 oktober 2016 gebeuren als “Speed Pedelec” in plaats van bromfiets klasse A, ook al wordt de trapondersteuning onderbroken bij een snelheid van 25 km/u.
 
De Stromer wordt niet autonoom aangedreven maar heeft een boostfunctie welke slechts tot 20 km/h rijdt en daarom is een familiale verzeking de juiste.

Mijn verzekering heeft hierop dan gezegd :
Indien uw fietsenleverancier u bevestigt dat de fiets NIET autonoom kan rijden, en dat die “booster” waarover sprake is enkel maar trapondersteunend werkt (dus dat de motor enkel aan slaat op het moment dat u begint te trappen), dan is de Familiale Verzekering voldoende om uw burgerlijke aansprakelijkheid als bestuurder van uw elektrische fiets te verzekeren.
Naar mijn bescheiden mening slaat die boostfunctie dus niet aan vanaf O km per uur maar vanaf 03 km per uur.

Ik heb dan het antwoord van stromer overgemaakt aan de verzekering en kreeg volgend antwoord :
Of er al dan niet een afzonderlijke Motorrijtuigenverzekering nodig is heeft te maken met het feit of de speed pedelec een autonome voortbewegingsmotor heeft, of enkel een trapondersteuning.  Vermits de constructeur/importeur van de fiets aan dhr. Lenaers uitdrukkelijk heeft bevestigd dat zijn fiets zich niet autonoom kan voortbewegen, is zijn Burgerlijke Aansprakelijkheid als bestuurder van deze fiets dan gedekt onder zijn Familiale Verzekering.
 
Ik zend je hiermee nog een link van de overheid, waarnaar ook de constructeur/importeur van de Stromer eerder al verwezen heeft.
 
 
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/...he_fietsen
 
Ik hoop dat hiermee de klant gerustgesteld is, en dat hij veel geniet kan hebben van zijn elektrische fiets.

Dus ik kan denk ik gerust zijn dat de familiale verzekering de fiets dekt.
Naar aanleiding van het schrijven van stromer heb ik dan een herinschrijving aangevraagd als speed pedelec met enkel trapondersteuning en het Div heeft de fiets ook zo heringeschreven. Want onder de andere inschrijving heb je idd een BA voertuigenverzekering nodig.

Hoop dat iemand er iets aan heeft.
Yoeri40: schrieb:ik heb die bevestiging fons maar in geval een verzekering moet betalen is het nog maar te bekijken of ze geen uitvluchten gaan zoeken. Daarom overweeg ik toch een verzekering te gaan afsluiten. KBC zou de beste koop zijn
Je kan je niet inbeelden wat er al allemaal gebeurd is ondertussen. Mijn verzekering had de fiets ingeschreven als trapondersteuning en autonoom kunnen rijden. Ik heb dan aan stromer de vraag gesteld of de fiets autonoom kon rijden of niet en dit was hun eerste antwoord :
Ik verwijs u (en uw verzekering) nogmaals naar de onderstaande link in voorgaande email en met name naar punt 10:
 
10. Wat is het verschil tussen een rijwiel met elektrische hulpmotor en een gemotoriseerd rijwiel?
Het rijwiel met elektrische hulpmotor (≤ 250W en ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen COC (certificaat van overeenstemming).
Het gemotoriseerde rijwiel (≤ 1000W en ≤ 25 km/u) beschikt altijd over een trapondersteuning maar kan ook (maar niet altijd) worden uitgerust met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken. Het gemotoriseerde rijwiel moet over een COC beschikken.
Maar  opgelet:  Indien een voertuig met de uiterlijke kenmerken van een gemotoriseerd rijwiel werd gehomologeerd onder de vroegere richtlijn 2002/24/EG werd deze toen nog niet beschouwd als een gemotoriseerd rijwiel maar als een bromfiets en was aldus de inschrijving verplicht onder de nationale aard “bromfiets klasse A”. Die inschrijving blijft nog steeds verplicht maar mag vanaf 1 oktober 2016 gebeuren als “Speed Pedelec” in plaats van bromfiets klasse A, ook al wordt de trapondersteuning onderbroken bij een snelheid van 25 km/u.
 
De Stromer wordt niet autonoom aangedreven maar heeft een boostfunctie welke slechts tot 20 km/h rijdt en daarom is een familiale verzeking de juiste.

Mijn verzekering heeft hierop dan gezegd :
Indien uw fietsenleverancier u bevestigt dat de fiets NIET autonoom kan rijden, en dat die “booster” waarover sprake is enkel maar trapondersteunend werkt (dus dat de motor enkel aan slaat op het moment dat u begint te trappen), dan is de Familiale Verzekering voldoende om uw burgerlijke aansprakelijkheid als bestuurder van uw elektrische fiets te verzekeren.
Naar mijn bescheiden mening slaat die boostfunctie dus niet aan vanaf O km per uur maar vanaf 03 km per uur.

Ik heb dan het antwoord van stromer overgemaakt aan de verzekering en kreeg volgend antwoord :
Of er al dan niet een afzonderlijke Motorrijtuigenverzekering nodig is heeft te maken met het feit of de speed pedelec een autonome voortbewegingsmotor heeft, of enkel een trapondersteuning.  Vermits de constructeur/importeur van de fiets aan dhr. Lenaers uitdrukkelijk heeft bevestigd dat zijn fiets zich niet autonoom kan voortbewegen, is zijn Burgerlijke Aansprakelijkheid als bestuurder van deze fiets dan gedekt onder zijn Familiale Verzekering.
 
Ik zend je hiermee nog een link van de overheid, waarnaar ook de constructeur/importeur van de Stromer eerder al verwezen heeft.
 
 
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/...he_fietsen
 
Ik hoop dat hiermee de klant gerustgesteld is, en dat hij veel geniet kan hebben van zijn elektrische fiets.

Dus ik kan denk ik gerust zijn dat de familiale verzekering de fiets dekt.
Naar aanleiding van het schrijven van stromer heb ik dan een herinschrijving aangevraagd als speed pedelec met enkel trapondersteuning en het Div heeft de fiets ook zo heringeschreven. Want onder de andere inschrijving heb je idd een BA voertuigenverzekering nodig.

Hoop dat iemand er iets aan heeft.



 

Bedankt voor de research en om het te delen met ons.
Hier hebben we zeker iets aan.
Wie heeft er al eens speling op zijn voorvork gehad?

Ik zit met speling op mijn voorvork. Als ik de voorrem dichtknijp en ik beweeg de fiets vooruit en achteruit, dan voel je en zie je speling.

Bij mijn mtb krijg ik die weg door de 2 bouten aan het stuur te lossen en dan de bout die richting de voorvork in het stuur zit terug vast te draaien. Maar bij de Stromer werkt dit niet.

Iemand een idee hoe ik dit moet doen?