20.02.2016, 02:02
@ Berlin
Bedankt voor de verwelkoming.
Hoe de testweek is bevallen? Het is een monster. Je leest het wel eens van mensen die de Stromer leren kennen en die de fiets zo omschrijven, als een monster. Ik dacht steeds dat dat een beetje overdreven was, maar het is gewoon volkomen waar: het is een monster.
Toen ik dinsdag de fiets was gaan afhalen had ik vooral oog voor de imperfecties ervan. En die vind ik nogal stom voor een fiets van € 7000. Ik kwam thuis met een broek vol smeer (broek vergeten in sok te steken), een batterijcompartiment dat niet dicht kan zonder batterij (op fietsendrager bijvoorbeeld), een bagagedrager die maar 10 kg kan hebben, het ontbreken van een kabelslotinsteek zoals bij AXA en het pulseren van de motor in stand 3 wanneer je rustig rijdt. Iets te overspannen verwachtingen gehad, denk ik.
Maar gisteren heb ik er opnieuw lang met gereden en was het totaal anders. Ik was heel goed ingepakt tegen de kou, want anders hadden veel bestuurders een fietser gezien met een idiote grijns op zijn gezicht van oor tot oor. Ook de zithouding en de hoogte van het stuur vallen veel beter mee dan ik had verwacht. Het stuur hoeft zelfs niet hoger voor mij. Zeker omdat dat een nogal negatieve impact heeft op de luchtweerstand. Ik heb hoe dan ook de testweek met een weekje verlengd. Ik zou graag eens Zuid-Limburg en Voeren willen doen, maar de weergoden zullen daarover beslissen.
Wat betreft de hoogte van het stuur in de 22" versie, dat is inderdaad nogal dom. Er zit blijkbaar een printplaat in de balhoofdbuis en het was te duur om een nieuwe balhoofdbuis te ontwikkelen en te produceren. Je komt dus alleen iets verder van het stuur te zitten. En misschien kom ik dan wel toe met een zadelpen van 400 mm. Die zit namelijk op de testfiets en was nog iets te kort... (Ik zit ook graag hoog.)
Het gemiddeld verbruik van de testfiets lag dinsdag op 18 Wh/km, en was gisteren gestegen tot 19,4 Wh/km. Mijn schatting van 20 Wh/km kwam dus aardig in de buurt. Al moet ik zeggen dat ik het onderste uit de kan heb gehaald. De Stromer nodigt daar ook toe uit.
Wat me toch ook wel bij deze speed pedelec opviel is dat effectief 45 km/uur rijden eigenlijk amper mogelijk is, en de werkelijke snelheid eerder ergens rond de 42 à 43 kilometer per uur ligt. Daarboven wordt het echt wel heel zwaar. Hoe ervaren jullie dat? Ook de speed pedelec van mijn vader heeft dat. Hij kan 40 km/uur; maar werkelijk is dat eerder 38 km/uur. Ach, met de Stromer win ik daar toch weeral 5 km/uur.
Van mij zou de Stromer zelfs 50 km/uur mogen halen. Aangezien je de rijbaan mag gebruiken op vele plaatsen waar er een snelheidslimiet geldt van 50 km/uur of minder zou dat elk - weliswaar theoretisch - snelheidsconflict met het overige verkeer opheffen. Met het inschrijven, verzekeren, het monteren van een spiegel en het dragen van een helm met ECE 22.05 keurmerk a la Cratoni Vigor heb ik dan ook geen enkel probleem (mijn portefeuille meer).
En qua fietsinfrastructuur moet België dan maar beginnen aan een inhaalslag met Nederland. Ik vind dat we ambitieus moeten zijn en het voornemen moeten koesteren om de Nederlanders tegen 2100 bij te benen. Laat die asfaltmolens al maar warm draaien!
Dat je van je aankoop geen spijt hebt gekregen, neem ik heel graag van je aan. (Dat heb je zelden wanneer je kwaliteitsproducten koopt.) Ik heb alvast een offerte laten opmaken door de fietsenmaker ... en denk dat de beslissing al is genomen, ondanks de forse investering. De uitlevering van de 22" kaders - die er is gekomen op expliciete vraag van de Nederlanders - gebeurt vanaf april.
Groeten
Jef
Bedankt voor de verwelkoming.
Hoe de testweek is bevallen? Het is een monster. Je leest het wel eens van mensen die de Stromer leren kennen en die de fiets zo omschrijven, als een monster. Ik dacht steeds dat dat een beetje overdreven was, maar het is gewoon volkomen waar: het is een monster.
Toen ik dinsdag de fiets was gaan afhalen had ik vooral oog voor de imperfecties ervan. En die vind ik nogal stom voor een fiets van € 7000. Ik kwam thuis met een broek vol smeer (broek vergeten in sok te steken), een batterijcompartiment dat niet dicht kan zonder batterij (op fietsendrager bijvoorbeeld), een bagagedrager die maar 10 kg kan hebben, het ontbreken van een kabelslotinsteek zoals bij AXA en het pulseren van de motor in stand 3 wanneer je rustig rijdt. Iets te overspannen verwachtingen gehad, denk ik.
Maar gisteren heb ik er opnieuw lang met gereden en was het totaal anders. Ik was heel goed ingepakt tegen de kou, want anders hadden veel bestuurders een fietser gezien met een idiote grijns op zijn gezicht van oor tot oor. Ook de zithouding en de hoogte van het stuur vallen veel beter mee dan ik had verwacht. Het stuur hoeft zelfs niet hoger voor mij. Zeker omdat dat een nogal negatieve impact heeft op de luchtweerstand. Ik heb hoe dan ook de testweek met een weekje verlengd. Ik zou graag eens Zuid-Limburg en Voeren willen doen, maar de weergoden zullen daarover beslissen.
Wat betreft de hoogte van het stuur in de 22" versie, dat is inderdaad nogal dom. Er zit blijkbaar een printplaat in de balhoofdbuis en het was te duur om een nieuwe balhoofdbuis te ontwikkelen en te produceren. Je komt dus alleen iets verder van het stuur te zitten. En misschien kom ik dan wel toe met een zadelpen van 400 mm. Die zit namelijk op de testfiets en was nog iets te kort... (Ik zit ook graag hoog.)
Het gemiddeld verbruik van de testfiets lag dinsdag op 18 Wh/km, en was gisteren gestegen tot 19,4 Wh/km. Mijn schatting van 20 Wh/km kwam dus aardig in de buurt. Al moet ik zeggen dat ik het onderste uit de kan heb gehaald. De Stromer nodigt daar ook toe uit.
Wat me toch ook wel bij deze speed pedelec opviel is dat effectief 45 km/uur rijden eigenlijk amper mogelijk is, en de werkelijke snelheid eerder ergens rond de 42 à 43 kilometer per uur ligt. Daarboven wordt het echt wel heel zwaar. Hoe ervaren jullie dat? Ook de speed pedelec van mijn vader heeft dat. Hij kan 40 km/uur; maar werkelijk is dat eerder 38 km/uur. Ach, met de Stromer win ik daar toch weeral 5 km/uur.
Van mij zou de Stromer zelfs 50 km/uur mogen halen. Aangezien je de rijbaan mag gebruiken op vele plaatsen waar er een snelheidslimiet geldt van 50 km/uur of minder zou dat elk - weliswaar theoretisch - snelheidsconflict met het overige verkeer opheffen. Met het inschrijven, verzekeren, het monteren van een spiegel en het dragen van een helm met ECE 22.05 keurmerk a la Cratoni Vigor heb ik dan ook geen enkel probleem (mijn portefeuille meer).
En qua fietsinfrastructuur moet België dan maar beginnen aan een inhaalslag met Nederland. Ik vind dat we ambitieus moeten zijn en het voornemen moeten koesteren om de Nederlanders tegen 2100 bij te benen. Laat die asfaltmolens al maar warm draaien!
Dat je van je aankoop geen spijt hebt gekregen, neem ik heel graag van je aan. (Dat heb je zelden wanneer je kwaliteitsproducten koopt.) Ik heb alvast een offerte laten opmaken door de fietsenmaker ... en denk dat de beslissing al is genomen, ondanks de forse investering. De uitlevering van de 22" kaders - die er is gekomen op expliciete vraag van de Nederlanders - gebeurt vanaf april.
Groeten
Jef