stromerforum.ch

Normale Version: ST2 riders in Belgium?
Du siehst gerade eine vereinfachte Darstellung unserer Inhalte. Normale Ansicht mit richtiger Formatierung.
Binnenkort ook in België in u buurt?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6889555/...ustig.html

Ik ben ook benieuwd naar hoe ze gaan verbaliseren voor bijvoorbeeld rijden op het jaagpad. Wordt de fiets in beslag genomen? Volgt er een boete? Mag je verder rijden wanneer je belooft om het nooit meer te doen?
wie zegt er dat er niet meer op het jaagpad mag gereden worden ?
pedelec is niet zelfde wetgeving als bromfiets b.
Dat is een heel terechte opmerking maar je vraagstelling klopt niet. 'Niet meer', wil namelijk zeggen dat het nu wel zou mogen, en dat is niet het geval. Beter had je gevraagd: 'Wie zegt dat we niet op het jaagpad mogen gaan rijden?' Dus tot de nieuwe regelgeving volledig in voege is en omgezet in nieuwe borden mag je in theorie niet op het jaagpad fietsen. Dat zegt de wetgeving.

Tot op heden was het volgende van toepassing:

"Een e-bike die ondersteuning geeft tot 45 km/u wordt gecatalogeerd als bromfiets klasse B. Voor een dergelijke 45 km/u e-bike gelden dezelfde verplichtingen als voor een 45 km/u Speed Pedelec: helmplicht, gepast rijbewijs, gekeurde helm, gelijkvormigheidsattest, verzekering en nummerplaat."

Dit wordt:

'Mogen speed pedelecs op andere plaatsen fietsen?

Speed pedelecs blijven volgens de wetgeving bromfietsen.

Iedere wegbeheerder – dwz. het Gewest op gewestwegen, Waterwegen en Zeekanaal voor jaagpaden langs rivieren en kanalen of de gemeente voor alle andere wegen – mag zelf bepalen waar een speed pedelec mag rijden. Iedere situatie wordt aan de hand van verkeersborden duidelijk gemaakt.

Website De Scheepvaart:

'Hoe snel mag ik rijden op het jaagpad?

De maximum toegelaten snelheid op het jaagpad bedraagt 30 km/u.'

De toekomst zal het leren... Maar ik ga ervan uit dat je gelijk hebt en we binnenkort over het jaagpad mogen. Maar daarmee is mijn initiële vraag niet beantwoord. Hoe zouden ze verbaliseren?

Wat denk jij?

Edit: Het kortste antwoord op je vraag is dus: 'Waterwegen en Zeekanaal.'
Jef_Fonsson: schrieb:Binnenkort ook in België in u buurt?

http://www.dumpert.nl/mediabase/6889555/...ustig.html

Ik ben ook benieuwd naar hoe ze gaan verbaliseren voor bijvoorbeeld rijden op het jaagpad. Wordt de fiets in beslag genomen? Volgt er een boete? Mag je verder rijden wanneer je belooft om het nooit meer te doen?

Waar zijn deze mensen toch mee bezig? Van de pot gerukt.

Allé dit soort zaken gaan nog meer argwaan wekken.
"Wij wensen minder CO2 uitstoot en minder files en meer mensen op de fiets".
Als er dan een waardig alternatief is krijg je weer zulke zottigheid - fietsen OK maar oppassen hé niet sneller dan 25km/h .... de wereld draait door.

Bon, zo te zien veel frustratie en nog veel grijze zones.
MAAR het leeft, hehe hopelijk ooit eens in de goede richting.

@Siasaku:
Eerst zo ongelooflijk enthousiast en gedreven, een echte believer. Het verbaast mij dat je er na 6 maanden de brui aan geeft.
1 opmerking: Fiets Herentals is niet de beste vertegenwoordiger van Stromer - helaas. Verder werd fiets toch hersteld op kosten van...Stromer.

@Raf
Trapas of andere bewegende onderdelen gaan het niet zijn - meeste al uitgetest.
Het is iets veel subtieler - idd de zadelpen enof zadel.
Maar ik ben al blij te horen dat ik niet de enige ben. Hopelijk ga ik de herkomst van het 'gekrak' eens vinden..

Veel interesse voor nummerplaatje zo te zien.
Diegene die het eerste eentje heeft, (klein uiteraard) geef maar seintje.

Welkom aan de nieuwkomers !
En @wegpiraat, tja dat is wel gewaagd hé - ik weet het pakkans is klein.... maar toch.
Mocht ik jonger zijn, zou ik het ook overwegen, maar ik wil me niet in de illegaliteit bewegen.

Ik vind dat men (politiek & wetgeving) dit op een aangepaste en volwassen manier moet kunnen benaderen, berichten en handelen.
Ik hou mijn hart al vast als men morgen gaat debateren over het gebruik van DRONES LOL.
Voorheen was een speed pedelec - zo van waahhhh zie daar.
En nu lijkt dit van grrrrr wat een looser met zijn snelle fiets (brommer) - is niet echt de juiste insteek.

Veel werk aan de winkel en hoogst nodig voor een ommezwaai in de berichtgeving en mentaliteit.
Dergelijke fietsen zowel 25km/h als 45km/h zullen meer aan populariteit winnen, maar dan moet er wel een juist beleid gevoerd worden ipv een testbank voor speed fietsen waar nota bene 4 flikken zich moeten belachlijk maken, man man.
EN ik blij erbij deze evolutie gaat sneller haha, dan de kilometers wetgeving en bla bla die hieraan gegeven wordt.

Allé stof tot nadenken, en verder laat maar weten - veel f(l)ietsplezier.
ik kan mij niet inbeelden dat ze ons gaan verbieden om langs het jaagpad te rijden.
ik doe alle dagen de helft van mijn traject langs de schelde op het jaagpad,als ze dit gaan verbieden dan is dat niet aanmoedigen om te fietsen, maar ontmoedigen !
@ Berlin Leuk dat je altijd de nieuwkomers verwelkomt. Goed initiatief.

@ Gert

Ze kunnen het niet gaan verbieden want het is al verboden. Ze kunnen enkel het verbod gaan opheffen. Er is dus enkel winst te halen. Niet dat ik in de praktijk het jaagpad of de Ravels in de Oostkantons niet gebruik, maar ik vind het wel een interessante denkoefening. Wat als...

@ allen Qua ontmoediging denk ik eerder dat ze denken aan de +4 miljard euro aan accijnzen en de btw op diezelfde accijnzen die de fiscus elk jaar binnenharkt (min de kosten van de economische schade door de files en de gezondheidswinst van de fietsers zelf.)

Zolang de speed pedelec maar geen kilometerheffing moet betalen om die wegvallende kosten te dekken. Bij een gemiddeld verbruik van 7 liter diesel per 100 kilometer kom ik aan 5 cent per kilometer. Dat is redelijk, toch? Vrachtwagens betalen tot 25 cent per kilometer... (Ik geef toe, een beetje een onnozele berekening.)

Maar dat klinkt misschien allemaal nogal negatief, maar dat ben ik eigenlijk helemaal niet. Met de nieuwe maatregelen heb ik weinig problemen. Ik vind zelfs dat het de goeie kant op evolueert. En België blijft altijd een beetje een gezonde anarchie. En dat heeft ook wel wat charmes.

PS Ik vind zelfs dat er goede initiatieven worden genomen qua hernieuwbare energie. Zonet een thema-uitzending op de radio gehoord en was aardig onder de indruk. (Qua plannen althans.)
Berlin: schrieb:@Siasaku:
Eerst zo ongelooflijk enthousiast en gedreven, een echte believer. Het verbaast mij dat je er na 6 maanden de brui aan geeft.
1 opmerking: Fiets Herentals is niet de beste vertegenwoordiger van Stromer - helaas. Verder werd fiets toch hersteld op kosten van...Stromer.

En wie zegt dat ik niet meer in de speed pedelecs geloof? Of dat ik niet meer enthousiast ben? :-) Ik blijf het de fiets van de toekomst noemen! Ik blijf mensen inlichten, en naar de Stromer sturen. Ik blijf het nieuws opvolgen. En ik sluit niet uit dat er over enkele jaren weer een Stromer in mijn gang zou staan :chgrin:

Er zijn voor mij meerdere redenen om de Stromer voorlopig vaarwel te zeggen. De belangrijkste daarvan is het feit dat de Stromer op dit moment de auto nog niet kan vervangen, bepaalde belangrijke punten mogen (nog?) niet, en andere kunnen (voorlopig) niet.

Heeft de wetgeving hier iets mee te maken? Indirect wel. Dat ik een nummerplaat en verzekering zou moeten nemen, zit ik niet veel mee in. De meeste van ons wisten dit al op voorhand, al hoopten we dat de wetgever zou bijdraaien. Maar een nummerplaat betekend controle en hoge pakkans.
Bv: Als ik ga rondrijden met een kinderkar achteraan, dan riskeer ik serieuze boetes. En in slechtste geval riskeer je zelfs voor de politierechter te mogen verschijnen. En bij een veroordeling heb ik kans dat mijn badge niet wordt verlengd, of dat ik zelfs meteen mijn job verlies.

Moest ik nog een auto hebben zou ik mijne fiets houden, maar dat stuk ijzeren stress heb ik dus niet meer :-) En voor een tweede fiets heb ik noch plaats, noch geld.

Berlin: schrieb:@Siasaku:
Verder werd fiets toch hersteld op kosten van...Stromer.

Dat klopt. Hadden ook niet veel keus hé :chgrin: Maar het stoort me wel dat het telkens bijna 4 weken duurde voor het onderdeel bij Fiets! binnen kwam.
Ik heb de hersteller steeds meteen weten bestellen, bellen, e-mailen ... Hier zijn ze altijd heel open in geweest, en als ik hen belde voor een update belde zij naar Stromer en lieten mij iets weten. Ze zijn misschien niet de beste vertegenwoordiger, maar ze lieten mij niet in de steek. Maar het duurde steeds lang voordat zij het onderdeel in handen hadden.
Trouwens, updates van Stromer zijn absoluut onbetrouwbaar. Ik kreeg bijvoorbeeld op maandag van week 5 te horen dat het onderdeel ten laatste die woensdag bij de hersteller zou liggen, we kregen hun belofte. Het heeft uiteindelijk 2 weken langer geduurd. Mede daarom de hoge frustratie die ik op dat moment uitte.
Uitleg die ik na lang aandringen kreeg: We moeten dit onderdeel zelf bestellen bij Haberstock Mobility (blijkbaar de nieuwe eigenaar van de Schlumpf Speed Drive).
En ten slotte is het ook zo voor andere onderdelen. Heb zo van een ST2 gebruiker te horen gekregen dat hij een maand moest wachten voor zijn motor vervangen raakte (ook Fiets!). Van iemand hier op het werk, ook ST2, heeft 3 weken moeten wachten voor zijn fietscomputer vervangen was (die komt van bij AS Adventure). Dus ik ben geen alleenstaand geval blijkbaar.
De dienst na-verkoop is echt een verbeterpunt voor het anders zo goede Stromer!

Maar weer, als het énkel dit was waar ik moeite mee had, verkocht ik de ST1s en besteede dat geld meteen in de ST1 :-) Maar het is dus meer dan dit alleen.

wegpiraat: schrieb:IK ga mijn fietske niet inschrijven je ga er op termijn alleen maar slecht mee varen in de toekomst misschien verkeersbelasting en zo toch zeker nu dat het populair begint te worden ,flitsboetes,......
Je mag niet meer op jaagpaden en de meeste fietspaden ook niet.
En een fiets vergoeding van je weggever mag je ook vergeten want is bromfiets klasse B en de belasting aftrek van 0.2E/km de km probeer dat maar eens te verantwoorden met een bromfiets klasse B.
De klever op de achternaaf van 500W heb ik al verwijderd ook de voorziening voor de nummerplaat verwijderd en mijn dealer heeft er voorgezorgd dat mijn voorverlichting kan uitzetten met de lichtschakelaar rij met een st2 normaal brand verlichting in het frame altijd.
Met een racefiets mag je wel 40km/u rijden zonder nummerplaat en ook op de jaagpaden.
Ga proberen via mij app iets te doen.
Trouwens hoe gaan ze dat testen +250w en 45km/u.
Stromer heeft ook fietsen van 25km/u en 33km/u.

Ik begrijp jou standpunt, ik dacht er enkele maanden geleden ook zo over. Maar uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind hoor. Dat je nu alles zo aan past, je gaat ooit gecontroleerd worden. Zeker als de politie vermoed dat je 'te snel' rijdt voor een normale pedelec. Het is overigens "+250W en >25kmh", ook de 33kmh fietsen worden als brommer klasse B gerekend. En hoe ze het zouden kunnen testen? Watt-meter? Rollenbank? Ze vinden wel iets...
En over de kilometervergoeding, ze zijn er blijkbaar mee bezig. Gelukkig maar, moest dit weg vallen denk ik dat er veel fietsen plots in de verkoop gaan... Op dit moment zeggen nog veel werkgevers: een fiets is een fiets. De meeste hebben ook nog niet door dat we eigenlijk met een brommer rijden. Voor hen maakt het ook niet veel uit, zij geven ons de vergoeding, en wij moeten deze juist aangeven. En op dit moment, als je braaf bent, moet je deze dus inderdaad als normale vervoerskosten ingeven.

gert_broekaert: schrieb:ik kan mij niet inbeelden dat ze ons gaan verbieden om langs het jaagpad te rijden.
ik doe alle dagen de helft van mijn traject langs de schelde op het jaagpad,als ze dit gaan verbieden dan is dat niet aanmoedigen om te fietsen, maar ontmoedigen !

Zoals Jef_Fonsson al zei: Het is al verboden, we zijn tenslotte Brommer klasse B. Hopen dat ze snel wat specifieke aanpassingen gaan maken voor ons...

Jef_Fonsson: schrieb:http://www.dumpert.nl/mediabase/6889555/...ustig.html

Ik ben ook benieuwd naar hoe ze gaan verbaliseren voor bijvoorbeeld rijden op het jaagpad. Wordt de fiets in beslag genomen? Volgt er een boete? Mag je verder rijden wanneer je belooft om het nooit meer te doen?

Geweldig filmpje! Als het inderdaad zo gaat worden, zullen er niet veel controles worden uitgevoerd Big Grin
En het verbaliseren: Boete bij eerste keer (kans op waarschuwing). Boete bij tweede keer. Boete bij derde keer + kans dat je je mag verantwoorden bij de politierechter. Dat is zowat de standaard procedure voor verkeersovertredingen.

[QUOTE=Jef_Fonsson:]@ Berlin Leuk dat je altijd de nieuwkomers verwelkomt. Goed initiatief.
@ allen Qua ontmoediging denk ik eerder dat ze denken aan de +4 miljard euro aan accijnzen en de btw op diezelfde accijnzen die de fiscus elk jaar binnenharkt (min de kosten van de economische schade door de files en de gezondheidswinst van de fietsers zelf.)

Zolang de speed pedelec maar geen kilometerheffing moet betalen om die wegvallende kosten te dekken. Bij een gemiddeld verbruik van 7 liter diesel per 100 kilometer kom ik aan 5 cent per kilometer. Dat is redelijk,
@saisaku:

Ik blijf erbij dat wij, Stromer ST2 rijders, fietsers zijn. Brommers zijn tweewielers die rijden zonder trapondersteuning...
Dat die manen daar in Brussel en omstreken het verstand nog niet voor (willen) hebben, is volgens mij enkel te wijten dat de meerderheid met een e-bike van 25 km/u rijdt. En als ze alle e-bikes en speed pedelecs onder "gemotoriseerde tweewielers" zouden plaatsen, wat mij het meest logische is, ze dan zeer weel kiezers zouden kunnen verliezen... en dat is het enige waarom ze e-bike nog steeds als een "gewone" fiets wordt bekeken. Met alle gevolgen vandien, want ik zie meer mensen tegen 25 km/u fietsen met hun e-bike zonder helm, zonder ook maar te weten hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen...
Oei, maar de helft van wat ik heb getypt heb werd ook gepost :-)

@Jeff_Fondson
Mij moet je niet overtuigen, ik blijf het 'mijn fiets' noemen hé :-) Maar het gaat niet om wat wij weten, maar om wat zij in Brussel dénken te weten.

Ik ben het met jou eens, wanneer je zegt dat er hoogst waarschijnlijk vooral geld achter de reden zit. Onze fietsen zijn de ideale auto vervangers, als de wetgever zou meewerken. Maar als plots honderden mensen overstappen op primair de (speed) pedelec, verliest de staat veel inkomsten.

Ik was voor mijn blog bezig met een berekening te maken, ik ben nog niet volledig klaar. Maar om je al een idee te geven: Ikzelf bespaar op dit moment een goede €375 iedere maand! En ik heb dan geen rekening gehouden met de fietsvergoeding, dat is echt winst. Maar ik ben nog niet klaar, ziet er naar uit dat het nog gaat stijgen ;-) Maar dat is een goede €4500 op een jaar dat de staat geen inkomsten op heeft. Doe dat maal een paar honderd fietsers... En het gat in de begroting is al zo groot!

Ik geloof nog steeds in mijn 'Utopia'. Minder auto's en meer fietsers iedere dag. Niet de autowegen die primeren maar de fietspaden. Maar zo lang de ministers en aanverwanten liever die dikke Audi onder hun gat hebben, zal dat wel nooit gebeuren. Maar toch... Je begint de mentaliteitsverandering al te merken bij sommige bedrijven.

Het bedrijf waar ik zelf voor werk, moedigt zijn werknemers aan om met de fiets te komen. Men heeft hier een project gelanceerd waar men via het bedrijf een fiets kon aankopen. Naar gelang de situatie werd er vanaf 50% tot 100% van de fiets en accessoires/kledij door het bedrijf betaald. Mensen die verder woonden dan 20km konden kiezen voor een elektrische fiets. En daar boven op blijven ze hun fietsvergoeding behouden! Mooi... Spijtig dat ik een externe medewerker ben Undecided

En het kan nog beter!
Via het werk in contact gekomen met "een zaakvoerder van een bekend zakenkantoor in het Brusselse". Doordat mijn batterij op mijn kastje lag zijn we aan de praat geraakt, en vertelde hij mij zijn succesverhaal: Een werkgever die de voordelen van de elektrische fietsen in zag, besloot er iets mee te doen en nu de vruchten hier van plukt.
Nu moet ik nog enkel wachten op zijn teken om dit ook op mijn blog te mogen zetten, maar eerst was een krant of iets dergelijks aan de beurt Big Grin Moest ik hier meer over horen post ik het wel hier. Maar in het héél kort: 30 werknemers krijgen van hem een elektrische fiets naar keuze (binnen een budget), op voorwaarde dat ze voortaan hier mee naar het werk komen. Jaar later, ziekteverzuim en rot sfeer in het kantoor zijn drastisch naar beneden gegaan. Kantoor maakt er winst op (bv door deel van de parking te verhuren).
Ik had half september zelf rechtstreeks contact met Strömer in Zwitserland. Om te vragen dat ze de "boost" functie konden software-matig uitschakelen. Antwoord was dat ze dit (nog) niet konden, maar er was een medewerker bijna dagelijks in overleg met iemand van de het ministerie van verkeer hier in België om een zo goed mogelijke oplossing uit te werken om ons niet op te zadelen met onnodige verzekeringen en andere toestanden. Vandaag dan de bevestiging gehad dat ze alle dealers in België hebben gecontacteerd om te zeggen hoe het nu verder moet. Meer weet ik ook nog niet, aanpassing software? Extra bewijs dat we enkel trapondersteuning hebben?
Ik ga zo snel mogelijk mijn fietsenhandelaar eens contacteren...