stromerforum.ch

Normale Version: ST2 riders in Belgium?
Du siehst gerade eine vereinfachte Darstellung unserer Inhalte. Normale Ansicht mit richtiger Formatierung.
Streumer: schrieb:
Yoeri40: schrieb:Dan moet jij me maar eens uitleggen hoe je dat simpel zou kunnen doen?
Op een ST1 kan het maar nog nergens tegengekomen voor de ST2
Indien voor een ST2 dan vernemen wij het graag

Juist, ik had mss wel moeten vermelden dat ik met de ST1s rij. Daar is het code 3775 overigens.

Ik las op de VS fora dat ze in Duitsland wel gelukt waren om op ST2 de boost snelheid aan te passen via het *secret menu*, maar niemand daar verstaat een woord Duits. Er stond ook niet bij om welk forum. Men heeft bij Stromer gaan horen en kregen te horen dat het inderdaad kan, maar dat ze dit niet prijs mogen geven. Forum waar ik het meest over op las = www.electricbikereview.com
Mailtje verzonden aan de politie ivm plaats op de weg.
Antwoord v/d Hoofdinspecteur.


Sinds 01 oktober 2016 is de nieuwe wetgeving van kracht voor wat betreft de regelgeving voor de elektrische fietsen. Kort samengevat:
1° Een fiets met elektrische hulpmotor: vermogen is kleiner of gelijk aan 250 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt enkel over trapondersteuning en heeft geen COC

2° Een gemotoriseerd rijwiel: vermogen is kleiner of gelijk aan 1000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 25 km/u. de fiets beschikt altijd over trapondersteuning maar kan ook uitgerust zijn met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken.

3° Een speed pedelec: vermogen is kleiner of gelijk aan 4000 W en de snelheid is kleiner of gelijk aan 45 km/u. Het is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 km/u. Je kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 km/u halen. Speed pedelecs vallen daardoor niet in de categorie ‘fietsen’ maar in die van bromfietsen.

De bestuurders van speed pedelecs zijn, voor wat het volgen van de fietspaden betreft, onderworpen aan dezelfde regels als de bestuurders van 2-wielige bromfietsen klasse B.

De speed pedelecs worden voor een deel gelijkgesteld met bromfietsen. Toch maakt de wetgever een onderscheid en voorziet zij op bv. de verkeersborden nieuwe aanduidingen. Bv. bord F99c waar dan een logo van een ‘brom’fiets op komt met hieronder een letter “P”: Het bord krijgt dan de volgende betekenis: Weg of deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers fietsers, ruiters en bestuurders van speed pedelecs.( . Let wel dat op deze wegen de snelheid beperkt is tot 30 km/u)

De wetgeving is nog vrij recent en m.i. zijn de wegbeheerders in snelheid gepakt. Persoonlijk heb ik de aanduiding “P” zoals voorzien voor de speed pedelecs op de “F” borden of op de onderborden van de “M” reeks nog niet tegen gekomen. Toch heb ik nog een hele boel vragen bij de wetgeving en voorlopig blijven onderrichtingen hierover uit. Ik heb met de mensen van de provincie (fietsbeleid) over dit onderwerp reeds gesproken. Zeker voor wat betreft de snelle fietswegen (fiets o strades) zijn zij voorstander om de speed pedelec hier toe te laten, in tegenstelling met de bromfiets klasse “B” Inderdaad wordt de speed pedelec aanzien als een volwaardig alternatief voor het woon- werk verkeer en hopen zij dat de speed pedelec zal bijdragen aan het mobiliteitsvraagstuk.

Hou ook rekening dat je als bestuurder van de speedpedelec onderhevig bent aan de regelgeving voor wat betreft het rijbewijs, verplichte verzekering en beschermende kledij (bromfietshelm of een fietshelm die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd)

Vriendelijke groeten,
Ik heb hetzelfde met mijn ST2.
Kruisje van tot 45 aangeduidt en ook dat hij ondersteunde zonder trappen.
Bromfiets klasse A en pedelec als vermelding.


Ik heb ondertussen 5000km en wil graag mijn ketting laten veranderen.
Kan ik dit in een gewone fietsenwinkel laten doen die wel e-bikes verkoopt maar geen Stromer? Of is de ketting en kennis echt zo specifiek?
ander vraagje, ben vandaag voor het eerst met de stromer naar het werk gereden. Ik krijg echt de indruk dat de st1 zich inhoudt zo rond de 44,4 km/u op de teller. Ik heb nu gelezen dat je de topsnelheid kan aanpassen in de code 3773 en dat lukt me ook maar telkens gaat hij terug naar de ingestelde 46 km ook al toont hij mijn waarde als save. Iemand een idee hoe je die blijvend kan vastzetten?
Dit is ook mijn ervaring. Het display geeft max.44,4 km/h aan. Hoger dan 44,4 km/h geraak je niet.
Ik heb nog niet geprobeerd om de snelheid te verhogen via de code 3773.
Dag allemaal,

op mijn CoC en op mijn kentekenbewijs staat:
- Voertuigcategorie L1e (ie een tweewielerige bromfiets)
- Nationale aard: Bromfiets klasse A / Pedelec
- Maximum snelheid: 20 kmh

Ik heb een aparte verzekering BA bij KBC omdat speed pedelecs die autonoom kunnen rijden een aparte BA moeten hebben. Indien deze niet autonoom kunnen rijden, heb je geen BA nodig omdat ze dan zijn gedekt door de familiale verzekering.

Mijn Stromer ST1 kan autonoom max. 20km/h rijden.
Mijn ST1 is ingeschreven als bromfiets klasse A / Pedelec (zie hierboven).

Mijn nummerplaat begint wel met de letters SPAA xxx,

SBAA xxx ==> voor bromfiets klasse B
SAAA xxx ==> voor bromfiets klasse A
SPAA xxx ==> voor bromfiets klasse P (vermoed ik dan ... ???)

zie link
http://www.gratisrijbewijsonline.be/theo...a-klasse-b

Maw zou ik dan mogen concluderen dat niettegenstaande er klasse A staat op mijn COC en mijn kentekenbewijs, deze fiets toch als speed pedelec is ingeschreven?
Saisaku: schrieb:
Streumer: schrieb:
Yoeri40: schrieb:Dan moet jij me maar eens uitleggen hoe je dat simpel zou kunnen doen?
Op een ST1 kan het maar nog nergens tegengekomen voor de ST2
Indien voor een ST2 dan vernemen wij het graag

Juist, ik had mss wel moeten vermelden dat ik met de ST1s rij. Daar is het code 3775 overigens.

Ik las op de VS fora dat ze in Duitsland wel gelukt waren om op ST2 de boost snelheid aan te passen via het *secret menu*, maar niemand daar verstaat een woord Duits. Er stond ook niet bij om welk forum. Men heeft bij Stromer gaan horen en kregen te horen dat het inderdaad kan, maar dat ze dit niet prijs mogen geven. Forum waar ik het meest over op las = www.electricbikereview.com

Wat doet de code 3775 (boost) juist? Dit stond standaard bij mij op 20. Is dit dan 20kmh? Ik heb dit nu aangepast naar 30 maar ik merk geen verschil.
christiansmet: schrieb:Ik heb hetzelfde met mijn ST2.
Kruisje van tot 45 aangeduidt en ook dat hij ondersteunde zonder trappen.
Bromfiets klasse A en pedelec als vermelding.


Idem bij mij !
Yoeri40: schrieb:ander vraagje, ben vandaag voor het eerst met de stromer naar het werk gereden. Ik krijg echt de indruk dat de st1 zich inhoudt zo rond de 44,4 km/u op de teller. Ik heb nu gelezen dat je de topsnelheid kan aanpassen in de code 3773 en dat lukt me ook maar telkens gaat hij terug naar de ingestelde 46 km ook al toont hij mijn waarde als save. Iemand een idee hoe je die blijvend kan vastzetten?

@Yoeri,
a) de Stomer ST1 stopt op 44,4kmh.
b) geen idee hoe je code 3773 hoger dan 46 kmh kan zetten. Na "saven" van een hogere sneelheid, wordt de snelheid inderdaad telkens terug op 46kmh gezet.