ik heb die bevestiging fons maar in geval een verzekering moet betalen is het nog maar te bekijken of ze geen uitvluchten gaan zoeken. Daarom overweeg ik toch een verzekering te gaan afsluiten. KBC zou de beste koop zijn
Je kan je niet inbeelden wat er al allemaal gebeurd is ondertussen. Mijn verzekering had de fiets ingeschreven als trapondersteuning en autonoom kunnen rijden. Ik heb dan aan stromer de vraag gesteld of de fiets autonoom kon rijden of niet en dit was hun eerste antwoord :
Ik verwijs u (en uw verzekering) nogmaals naar de onderstaande link in voorgaande email en met name naar punt 10:
10. Wat is het verschil tussen een rijwiel met elektrische hulpmotor en een gemotoriseerd rijwiel?
Het rijwiel met elektrische hulpmotor (≤ 250W en ≤ 25 km/u) beschikt enkel over een trapondersteuning en heeft geen COC (certificaat van overeenstemming).
Het gemotoriseerde rijwiel (≤ 1000W en ≤ 25 km/u) beschikt altijd over een trapondersteuning maar kan ook (maar niet altijd) worden uitgerust met een motor die autonoom zonder gebruik van de pedalen kan werken. Het gemotoriseerde rijwiel moet over een COC beschikken.
Maar opgelet: Indien een voertuig met de uiterlijke kenmerken van een gemotoriseerd rijwiel werd gehomologeerd onder de vroegere richtlijn 2002/24/EG werd deze toen nog niet beschouwd als een gemotoriseerd rijwiel maar als een bromfiets en was aldus de inschrijving verplicht onder de nationale aard “bromfiets klasse A”. Die inschrijving blijft nog steeds verplicht maar mag vanaf 1 oktober 2016 gebeuren als “Speed Pedelec” in plaats van bromfiets klasse A, ook al wordt de trapondersteuning onderbroken bij een snelheid van 25 km/u.
De Stromer wordt
niet autonoom aangedreven maar heeft een boostfunctie welke slechts tot 20 km/h rijdt en daarom is een familiale verzeking de juiste.
Mijn verzekering heeft hierop dan gezegd :
Indien uw fietsenleverancier u bevestigt dat de fiets NIET autonoom kan rijden, en dat die “booster” waarover sprake is enkel maar trapondersteunend werkt (dus dat de motor enkel aan slaat op het moment dat u begint te trappen), dan is de Familiale Verzekering voldoende om uw burgerlijke aansprakelijkheid als bestuurder van uw elektrische fiets te verzekeren.
Naar mijn bescheiden mening slaat die boostfunctie dus niet aan vanaf O km per uur maar vanaf 03 km per uur.
Ik heb dan het antwoord van stromer overgemaakt aan de verzekering en kreeg volgend antwoord :
Of er al dan niet een afzonderlijke Motorrijtuigenverzekering nodig is heeft te maken met het feit of de speed pedelec een autonome voortbewegingsmotor heeft, of enkel een trapondersteuning. Vermits de constructeur/importeur van de fiets aan dhr. Lenaers uitdrukkelijk heeft bevestigd dat zijn fiets zich niet autonoom kan voortbewegen, is zijn Burgerlijke Aansprakelijkheid als bestuurder van deze fiets dan gedekt onder zijn Familiale Verzekering.
Ik zend je hiermee nog een link van de overheid, waarnaar ook de constructeur/importeur van de Stromer eerder al verwezen heeft.
http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/...he_fietsen
Ik hoop dat hiermee de klant gerustgesteld is, en dat hij veel geniet kan hebben van zijn elektrische fiets.
Dus ik kan denk ik gerust zijn dat de familiale verzekering de fiets dekt.
Naar aanleiding van het schrijven van stromer heb ik dan een herinschrijving aangevraagd als speed pedelec met enkel trapondersteuning en het Div heeft de fiets ook zo heringeschreven. Want onder de andere inschrijving heb je idd een BA voertuigenverzekering nodig.
Hoop dat iemand er iets aan heeft.