stromerforum.ch

Normale Version: Belgian legislation on s-pedelecs
Du siehst gerade eine vereinfachte Darstellung unserer Inhalte. Normale Ansicht mit richtiger Formatierung.
FYI, looks like some clarity is heading our way.
Just hope the license plates are not those used on Motor-cycles while they are huge and unpractical on a bicycle.

Belga - 22/04/2015-------------------------------

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.
Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten ‘snelle elektrische fiets’ koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo’n fiets als een bromfiets beschouwt.

Wie zijn fiets echter voor maart 2014 kocht, moest hem niet inschrijven. Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten ‘regulariseren’. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars.

‘Snelle elektrische fietsen zijn motorrijtuigen’

'Een fietser die een ongeval veroorzaakt, kan normaal gezien een beroep doen op de familiale verzekering', zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. 'Je kan nu echter stellen dat snelle elektrische fietsen officieel geen fietsen meer zijn, maar motorrijtuigen. Wie dus geen BA-verzekering heeft, is mogelijk niét gedekt.'

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon laat nog weten dat de politie zoekt naar 'een performant middel' om de snelheid van elektrische fietsen correct te meten.

'Tot nu toe zijn er bij ons weten nog geen boetes uitgeschreven', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond op Radio 1. 'Het is nu aan de overheid om duidelijke keuzes te maken en de burgers te informeren over hun verplichtingen.'
peterw: schrieb:FYI, looks like some clarity is heading our way.
Just hope the license plates are not those used on Motor-cycles while they are huge and unpractical on a bicycle.

Belga - 22/04/2015-------------------------------

Iedereen die een elektrische fiets heeft waarmee sneller dan 25 km/uur gereden kan worden, moet die binnenkort inschrijven en van een nummerplaat en verzekering voorzien. Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen woensdag op basis van informatie van de FOD Mobiliteit.
Sinds maart vorig jaar moet wie een nieuwe, zogeheten ‘snelle elektrische fiets’ koopt die inschrijven, voorzien van een nummerplaat en een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) regelen. Dat is een gevolg van een Europese verordening die zo’n fiets als een bromfiets beschouwt.

Wie zijn fiets echter voor maart 2014 kocht, moest hem niet inschrijven. Daar wil de FOD Mobiliteit nu verandering in brengen. Er wordt zo snel mogelijk een datum vastgelegd waarop alle fietsers hun exemplaar moeten ‘regulariseren’. Bij ongevallen kan immers discussie ontstaan met verzekeraars.

‘Snelle elektrische fietsen zijn motorrijtuigen’

'Een fietser die een ongeval veroorzaakt, kan normaal gezien een beroep doen op de familiale verzekering', zegt Joni Junes van mobiliteitsclub VAB. 'Je kan nu echter stellen dat snelle elektrische fietsen officieel geen fietsen meer zijn, maar motorrijtuigen. Wie dus geen BA-verzekering heeft, is mogelijk niét gedekt.'

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon laat nog weten dat de politie zoekt naar 'een performant middel' om de snelheid van elektrische fietsen correct te meten.

'Tot nu toe zijn er bij ons weten nog geen boetes uitgeschreven', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond op Radio 1. 'Het is nu aan de overheid om duidelijke keuzes te maken en de burgers te informeren over hun verplichtingen.'

@peterw:

Also interesting information about the legislation of the fast e-bikes in Belgium:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=217740